orthopedagogische dagopvang

Route Doorstroom

Route Doorstroom is een vorm van orthopedagogische dagopvang waar vijf dagen per week (maandag tot en met vrijdag van 8.45 tot 14.00 uur) ruimte is voor jeugdigen welke om uiteenlopende redenen zijn uitgevallen of uit dreigen te vallen binnen het onderwijs. De gespecialiseerde begeleiding wordt geboden door een multidisciplinair team waar kennis is over jeugdhulp en onderwijs.

(Dreigende) schooluitval kan onder andere het geval zijn als:

  • De school de jeugdige geen passende begeleiding (meer) kan bieden;
  • School van inschrijving zoekt naar een passende time out voorziening;
  • De jeugdige zich op school ongelukkig voelt waardoor deelname niet meer haalbaar is;
  • De jeugdige op een wachtlijst voor speciaal onderwijs staat of komt te staan;
  • De jeugdige door omstandigheden tijdelijk elders verblijft;
  • Er sprake is van een pestverleden, (faal)angst is of een (school)trauma;
  • Er sprake is van een verstoorde werkrelatie;
  • Het onduidelijk blijft wat er onderliggend is aan de stagnatie binnen school(gang);
  • De jeugdige niet kan voldoen aan de beschreven en onbeschreven regels die de omgeving stelt;
  • Het traject aangepast dient te worden op de belastbaarheid, mogelijkheden en interesses van de jeugdige.
route doorstroom

Wanneer er aan inzet van Route Doorstroom wordt gedacht, dan sluit de onderstaande omschrijving waarschijnlijk aan bij de situatie:

  • Het aanbrengen van structuur en een zinvolle daginvulling is gewenst;
  • Er is inzet van een tussenoplossing gewenst waar ingezoomd wordt op het onderliggende van het (probleem)gedrag en waarbij passende specialistische begeleiding kan worden geboden zodat er weer ontwikkeling mogelijk is;
  • Ontwikkeling in vaardigheden, handelingen en gedrag is gewenst waardoor de zelfredzaamheid en zelfstandigheid groeit;
  • Direct of binnen afzienbare tijd is de jeugdige in de mogelijkheid tot uitvoering van taken op maatwerkniveau en het doorlopen van een dagprogramma;
  • Uitstroom binnen het onderwijs wordt verwacht waarna inzichten zijn verkregen in de aanwezige zorg- en onderwijsbehoeften;
  • Er is behoefte aan ondersteuning en advisering bij het vinden van een passend vervolg binnen de sector onderwijs;
  • Er is sprake van een boven gemiddelde-, gemiddelde- of beneden gemiddelde intelligentie van om en nabij 80 en mogelijk sprake van autisme, AD(H)D, angsten, vermijdingsgedrag, problemen in de gehechtheid, depressieve klachten, problemen op sociaal emotioneel niveau en/of in sociale relaties.

Het aanbod gedurende de dag dient als middel zodat er continu leermomenten ontstaan waar succeservaringen opgedaan kunnen worden. Gedurende de dag wordt er zowel individueel als in klein groepsverband gewerkt waarbij het vertrekpunt van de begeleiding het niveau, de interesses en de mogelijkheden van de jeugdige is. 

In één overzicht

Zie het stroomdiagram voor een overzicht van de trajecten welke doorlopen kunnen worden binnen Bureau voor Pedagogiek.

Werkgebied

Het werkgebied van Bureau voor Pedagogiek omvat grotendeels de volgende regio’s en plaatsen:

Noordoost Brabant

Grave, Cuijk, Boxmeer, Sint-Anthonis, Overloon, Mill, Sint-Hubert, Landerd, Uden, Veghel, Erp, Boekel, Gemert, Helmond, Oss, Heesch, Schaijk,                                   ‘s-Hertogenbosch, Rosmalen, Nuland, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Vught, Boxtel. (Mogelijke productcodes: 41A23, 45B51, 45B62, 45B70).

Gelderland-Zuid

Wijchen, Heumen, Nijmegen, Malden, Groesbeek, Beuningen en Druten. (Mogelijke productcodes: 45A05, 41A21, 45A49, 42A03, 45A55)

Noord-Limburg

Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray.

route doorstroom
route doorstroom
route doorstroom