orthopedagogische dagopvang
Route Talent
Route Talent is een vorm van orthopedagogische dagopvang waar vijf dagen per week (maandag tot en met vrijdag van 8.45 tot 14.00 uur) ruimte is voor jeugdigen waarvoor om uiteenlopende redenen het onderwijssysteem (op lange termijn) niet aansluit. Route Talent richt zich op eigen talenten middels ‘ervarend leren’. Uitstroom wordt verwacht richting dagbesteding of arbeid.
Bij de doelgroep van Route Talent is deze zoektocht vaak al doorlopen en blijkt dat een aanbod binnen de sector ‘dagbesteding’ ondervragend is en een plek binnen het onderwijssysteem ‘overvragend’. Het zijn vaak ‘doeners’ die leerbaar zijn maar wel op maatwerk niveau en vanuit eigen talenten en interesses. Route Talent biedt de mogelijkheden voor een maatwerktraject waarbij wordt toegewerkt naar een passend uitstroomperspectief binnen de maatschappij. De tussenkomst van Route Doorstroom kan hierbij een mogelijke optie zijn om uiteindelijk terugkeer binnen het onderwijssysteem te bewerkstelligen. Andere vormen van uitstroomperspectieven op langere termijn zijn ‘dagbesteding’ of ‘arbeid’.
Doelgroep:
- Er is (mogelijk) sprake van autisme, AD(H)D, problemen in de gehechtheid, angsten, depressie(ve klachten), sociaal emotionele problemen en/of een schooltrauma;
- Er is sprake van internaliserende problematiek of externaliserende problematiek waarvoor specialistische begeleiding en/of -behandeling nodig is omdat een schoolse setting overvragend is;
- Jeugdigen die uitvallen binnen het onderwijs maar welke leerbaar zijn op een specifieke eigen wijze; er is aanbod op maat nodig;
- Er is sprake van een boven gemiddelde-, gemiddelde- of beneden gemiddelde intelligentie van om en nabij 80;
- Er is inzet door een multidisciplinair team gewenst.
Wanneer is Route Talent geschikt?
- Het onderliggende aan het complexe gedrag en de voorgeschiedenis centraal dient te staan;
- Als het aanleren van nieuwe vaardigheden of nieuw gedrag gewenst is;
- Er structurele verandering in het persoonlijk functioneren dient te ontstaan;
- Als er steeds klachten of belemmeringen terugkeren in verschillende leefgebieden;
- Als zelfstandig functioneren niet vanzelfsprekend is;
- Niet alleen de jeugdige zelf maar ook het systeem baat heeft bij inzet vanuit de hulpverlening;
- Dagbesteding en arbeid momenteel ondervragend of niet passend zijn;
- Als uitstroom binnen het onderwijs geen passend perspectief blijkt te zijn (echter de optie hiervoor openhouden is wenselijk);
- De jeugdige in staat is om te leren, echter niet vanuit schoolse leermiddelen, maar op basis van interesses en mogelijkheden;
- Stabiliteit in de vorm van een langduriger traject passend is vanwege de structuur, een passende daginvulling en het doorbreken of voorkomen van een sociaal isolement;
- Er is behoefte aan ondersteuning en advisering bij het vinden van een passend vervolg binnen (beschermde) arbeid of dagbesteding, waardoor participatie binnen de maatschappij weer mogelijk wordt.
In één overzicht
Zie het stroomdiagram voor een overzicht van de trajecten welke doorlopen kunnen worden binnen Bureau voor Pedagogiek.
Werkgebied
Het werkgebied van Bureau voor Pedagogiek omvat grotendeels de volgende regio’s en plaatsen:
Noordoost Brabant
Grave, Cuijk, Boxmeer, Sint-Anthonis, Overloon, Mill, Sint-Hubert, Landerd, Uden, Veghel, Erp, Boekel, Gemert, Helmond, Oss, Heesch, Schaijk, ‘s-Hertogenbosch, Rosmalen, Nuland, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Vught, Boxtel. (Mogelijke productcodes: 41A23, 45B51, 45B62, 45B70).
Gelderland-Zuid
Wijchen, Heumen, Nijmegen, Malden, Groesbeek, Beuningen en Druten. (Mogelijke productcodes: 45A05, 41A21, 45A49, 42A03, 45A55)
Noord-Limburg
Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray.