Vaktherapie

Bij vaktherapie ligt de nadruk op het doen en ervaren en minder op het praten (gesprekstherapie). Door gerichte oefeningen en werkvormen kun je jouw problematiek onderzoeken en jouw emoties en gedachten daarbij vormgeven. Dit in een andere context dan de standaard therapiesetting. 

Door de ervaringen die je bij deze werkvormen opdoet, werk je aan bewustwording en kun je nieuwe inzichten verwerven. Je kunt bijvoorbeeld leren om op andere manieren te reageren op situaties of gevoelens. Zo kun je nieuwe mogelijkheden ontdekken en vaste patronen doorbreken. In sommige gevallen ligt de nadruk van de therapie op het oplossen van het probleem, in andere gevallen ligt de nadruk meer op de acceptatie ervan of op het beperken van de gevolgen van belemmerende factoren.

Voorbeelden van thema’s welke kunnen gelden bij aanmelding voor vaktherapie:

  • Leren (h)erkennen en uitdrukking geven aan de eigen emoties;
  • Verbanden leggen tussen gebeurtenis, lichaamssignalen, gedachten en situaties;
  • Anders om leren gaan met de behoefte aan controle;
  • Bijstellen van het zelfbeeld;
  • Leren aangeven van grenzen of het leren omgaan met grenzen;
  • Verwerken van trauma;
  • Het verminderen van problemen binnen de sociale interactie met anderen.

Beeldende therapie

De kracht van beeldende therapie ligt in het creëren en verbeelden van gevoelens en gedachten. Soms is het lastig om gevoelens en gedachten te kunnen duiden. Je voelt van alles en het beïnvloedt je handelen, maar het lukt niet om er grip op te krijgen. En dat zou je wel willen; je wilt meer grip en regie voelen.
Bij beeldende therapie word je uitgenodigd om deze gevoelens en gedachten op een andere manier te uiten. Het bijzondere aan deze vorm van therapie is dat er een werkstuk ontstaat aan de hand van een passende opdracht. Je kan het loslaten, wegleggen, ernaar terugkijken en ervaren hoe het is om het eens anders te doen. Je werkt methodisch met gerichte interventies met beeldende materialen, gereedschappen en technieken. Bijvoorbeeld schilderen, tekenen, textiel, metaal, steen en hout.

Speltherapie

Bij speltherapie worden er verschillende therapeutische stromingen toegepast om de behandeling goed af te kunnen stemmen op de jeugdige. De kracht van verbeelding en verhulling is relevant voor alle leeftijdsgroepen.

Wat moeilijk in woorden uit te drukken is, kan via spel, tekeningen of spelbeelden vanuit het onbewuste naar voren komen. Daar ligt de kracht van speltherapie, waarbij spel fungeert als de taal van de jeugdige. Het gebruik van spel stelt de jeugdige in staat om ingrijpende gebeurtenissen te verwerken, psychosociale uitdagingen aan te pakken en emotionele barrières te voorkomen of op te lossen. Hierdoor kan de jeugdige een optimale groei en ontwikkeling doormaken.

Onze benadering vanuit speltherapie is gebaseerd op een cliëntgerichte houding, waarbij de speltherapeut de jeugdige volgt in de spelkeuzes. De focus ligt op positiviteit en het herstellen en versterken van de innerlijke capaciteiten.

Psychomotorische (gezins)therapie (PMT)

Psychomotorische therapie is een ervaringsgerichte therapie waarbij gedrag, belevingen en bewegingen centraal staan. Door het inzetten van sport en spel of lichaamsgeoriënteerde oefeningen komt de jeugdige letterlijk in beweging of staat hij of zij op deze manier stil bij de ervaringen. Zo leert de jeugdige om lichaamssignalen, gevoelens en gedragspatronen te herkennen en te begrijpen. Dit kan leiden tot nieuwe inzichten en ander gedrag. Tijdens het opgroeien kan het moeilijk zijn om je verbaal uit te drukken als het overspoeld wordt door emoties en gevoelens. Het lijf neemt het over waardoor ongewenst gedrag ontstaat. Binnen de therapie leert de jeugdige (en het gezin) om samen met de psychomotorisch therapeut spanningen te herkennen, emoties te verwerken en spelenderwijs ervaringen op te doen met ander gedrag. Ieder persoon verwerkt dingen op een eigen manier. Wanneer een gezin met elkaar terecht is gekomen in een disfunctioneel en/of negatief interactie- en communicatiepatroon en hier verbetering in wil aanbrengen, kan PMT hier ook aan bijdragen.

Hoe ziet het traject eruit?

Afhankelijk van de gemeente waarin de jeugdige ingeschreven staat, bevat het traject een voorgeschreven aantal sessies en zitten er een bepaald aantal voorwaarden aan het kunnen doorlopen van een traject middels vaktherapie.

Werkgebied

Het werkgebied van Bureau voor Pedagogiek omvat grotendeels de volgende regio’s en plaatsen:

Noordoost Brabant

Grave, Cuijk, Boxmeer, Sint-Anthonis, Overloon, Mill, Sint-Hubert, Landerd, Uden, Veghel, Erp, Boekel, Gemert, Helmond, Oss, Heesch, Schaijk,                  ‘s-Hertogenbosch, Rosmalen, Nuland, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Vught, Boxtel. (Mogelijke productcodes: 41A23, 45B51, 45B62, 45B70).

Gelderland-Zuid

Wijchen, Heumen, Nijmegen, Malden, Groesbeek, Beuningen en Druten. (Mogelijke productcodes: 45A05, 41A21, 45A49, 42A03, 45A55)

Noord-Limburg

Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray.

Vaktherapie
Vaktherapie
Vaktherapie